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By Fatéma Mernissi, 186 pages, Rabat: Marsam 2004 (in French)

The Moroccan sociologist and author Fatéma Mernissi has become famous thanks to her books on the condition of women in the Arab world, and through her activities in defense of women’s rights. Stubborn and solitary in her intellectual endeavors and impassioned by the untapped potential of Muslim women, she has produced several striking and erudite works, including Le Harem politique, Sultanes oubliées et Rêves de femmes (The Political Harem, Forgotten Sultanas and Dreams of Women) and Le Harem et l’Occident (The Harem and the West). Mernissi has a particular conception of the beauty of women and the sufferings they endure, living under a male-imposed hierarchy where intimate relationships morph into power struggles that ultimately suppress individual female aspirations. And she is strident in disparaging clichés about oriental woman, carrying her denunciation to the level of paradox.

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Introduction by Benjamin Stora, in The Maghrib in the New Century: Identity, Religion and Politics, Univ. of Florida Press, 2007.

Contemporary Maghribi societies face a host of political, social, and economic challenges, which derive from both the flow and ruptures of North African history over the longue durée and social, and the ever-accelerating processes spurred by modernity and globalization. Underpinning these challenges are large-scale demographic pressures, with all the expected impact on state-society relations and relations with Europe, the legacy of authoritarianism and violence, both state-sponsored and from opposition movements, and the region's geo-strategic and economic importance.

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Samedi : L’exil chez soi

Je rentre de Stockholm. J’étais invité à donner une conférence sur Camus qui reçut, le 16 octobre 1957, le Prix Nobel de littérature. C’était il y a cinquante ans… L’annonce est alors un coup de tonnerre, car le Prix Nobel couronne traditionnellement une œuvre déjà achevée. Les réactions sont immédiates et les critiques acerbes. Blessé, Camus prononce à Stockholm un discours aussi beau que prophétique, le 10 décembre 1957 :  […]

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La participation électorale et la distance à l’égard du politique.

Le 7 septembre 2007, les Marocains se sont rendus aux urnes pour élire leurs députés. Le premier indicateur important attendu était celui de la participation. Elle a été faible, à peine près de 40%. Dans ce pays où règne une monarchie absolue, de nombreux Marocains ne voient pas toujours l’utilité d’élire des députés.

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Hommage à Benjamin Stora, Mucem, Marseille, 31 mai 2018

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